Tram-Up!

Liberec je hezké město. Má svá specifika a zastupitelé se snaží o inovace. Tak snad se zamýšlí i nad budoucností. Chtěl bych na tomto místě vyzdvihnout potřebu rozvoje tramvajové dopravy. Jízda tramvají je rychlá, pohodlná a v nových soupravách řekl bych až komfortní. Samozřejmě záleží na spolucestujících, ale to je jiný příběh. Tramvaje mají oproti autobusům, trolejbusům, elektro a jiným busům i další výhody. Především samostatná jízdní tělesa, nebo jízdní pruhy. Tramvaj většinou nestojí v kolonách aut. Nenabírá tak velká zpoždění. Na tratích je méně rizikových míst než v provozu na běžné komunikaci. Tramvaj je skvělá v pěší zóně a oblastech klidu. Navíc je možné tramvajovou trať skvěle odhlučnit, zatravnit a použít při stavbě a rekonstrukci dílce proti vibracím. Přepravní schopnost tramvají je obvykle vyšší. Více lidí, více kočárků, více invalidních vozíků, batohů, kufrů, lyží, atd. Tam, kde pendlují tři autobusy po sedmi minutách, stačí dvě tramvaje po dvanácti. Hodně zjednodušeně řečeno, ale tak je to možné chápat. Životnost tramvají vysoce převyšuje autobusy a jejich elektrické deriváty. Kalkulace správy a údržby nemám. Do provozních nákladů a cen samotné energie se pouštět nechci, ale pokud zajistíme naftě poslední zvonění, pak ztrátová akumulace elektřiny vše jen prodraží. Jistě zajímavým parametrem může být nízká poruchovost kolejových vozidel. Tramvajová trať v sobě skrývá mnohem víc. Dává svým způsobem záruku stabilní dopravní obslužnosti a vytváří předpoklady k rozvoji přilehlého území. Prostě a jednoduše – tramvaj je městotvorný prvek. I proto se divím, když Liberec váhá s výstavbou nové tramvajové linky do části Rochlice. Zrovna tam elektrovozy a trolejbusy vůbec neřeší nedostatečnou kapacitu a průjezdnost. Umím si představit nejen napojení nové tratě v prostoru křižovatky a zastávky U Lomu, ale i pokračování kolejové dráhy přes již zmíněné Rochlice do obchodní a následně průmyslové zóny v Doubí. Dokončení v oblasti křižovatky Kubelíkova – Ještědská by mělo také smysl. Rozvoj města je důležitý a tramvaje tomu mohou významně pomoci. Samozřejmě i v dalších částech Liberce. Skvělá by byla tramvajová trať od Muzea, kolem krytého bazénu do Pavlovic a prodloužená až do průmyslové a obchodní zóny Sever. Ano, vím, miliardy korun by to stálo a musela by se řešit i situace v centru města včetně Šaldova náměstí. A nebo taky ne. Poslat tramvaj novou spojkou od nádraží kolem Viaduktu směrem k ulici Sokolská by neměl být až takový problém. Jsou to výzvy. Spíše tedy sny. Přesto si myslím, že bychom měli občas překročit vlastní stíny. Když se dočítám, kolik se už proinvestovalo peněz za různé dopravní projekty a studie, které se navíc znovu a znovu aktualizované předkládají vždy novému vedení úřadů po téměř každých volbách, tak si říkám, že to už by pár set metrů nové tramvajové tratě bylo určitě postaveno. Navíc všechno neustále zdražuje. Cena práce. Cena materiálů. Na co se čeká? Lidé by nový způsob dopravy určitě ocenili. Vždyť tramvaje přežily první republiku, válku, socialismus, a žijí dál. Věřím, že tu s námi budou i na konci éry baterií. Možná je časem nebude řídit člověk, ale nějaká umělá entita, avšak smysl a všechna pozitiva tramvajové dopravy zůstanou. Jsem toho názoru, že by stávající tratě měly být modernizovány a nové postaveny. Samozřejmě tak, aby plnily ten základní účel. Tedy bezpečnou, rychlou, smysluplnou a spolehlivou dopravu občanů a návštěvníků Liberce. Autobusy také nelze zatracovat. I ty mají a budou mít své nezastupitelné místo. Vždyť to město žije, tak mu pomozme se rozvinout. Kde na to vzít? To je dobrá otázka. Odpověď bych hledal v odborných kruzích a napříč politickým spektrem. Jsem zkrátka pro povznesení, generální rozvoj tramvajové dopravy, nebo také Upgrade, chcete-li. Zkrátka Tram-Up! Zatím vidím jen připravený pás bez kolejí. Škoda …

Radovan Bazger, 3.12.2024

Možnosti sdílení:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *