Přejete si?

Před pár dny jsem viděl reportáž o českém automobilovém průmyslu. Spíše o problémech českých továren zahraničních automobilových koncernů. Zaujalo mě pár věcí. Zaznělo i to, že nové elektromobily zkrátka nebudou pro každého. Ne všichni si je budou moci finančně dovolit. Náhradou má být jistý druh pronájmu automobilů a sdílení vozidel. Což navíc bude mít údajně pozitivní vliv na obsazenost parkovišť ve městech.

Osobně nejsem nakloněn tomuto vývoji. Doufat že přijede autonomní vůz, nebo soused právě nepotřebuje auto s nímž ho sdílím, případně spoléhat na to, že v regionu vůbec bude nějaké „přibližovadlo“ dostupné v čase, kdy se musím dopravit do zaměstnání, to je myslím hodně riskantní a nepovažuji takové služby za spolehlivé.

Další negativum vidím v tom, že pronájem sdíleného vozu bude ve finále mnohem více zatěžovat rodinný rozpočet než koupě automobilu a to myslím automobilu elektrického. Ke všemu se mají ceny vozů se spalovacím motorem vyrovnat těm s bateriemi a nemyslím, že by elektromobily mohly být nějak výrazně levnější. Takže v podstatě dojde k tomu, že nízkopříjmové skupině obyvatelstva nebude umožněna doprava, kromě té hromadné. Ta ovšem není tak flexibilní a nikdy nebude.

Další věcí, na kterou bych rád upozornil je záměr vyrábět automobily a celé flotily pro již zmíněné sdílení a pronájem vždy v maximální možné výbavě a bude jen na uživateli, které technologie a služby si s přistaveným vozidlem zaplatí. Co si zaplatí, to se aktivuje. Opravdu je to víc ekologické než vyrábět vozy na míru? Je to jako když stáj vychová a vytrénuje špičkového plnokrevníka a pronajme si ho člověk, který na něm bude vozit děti na pouti.

Každá inovace má své odpůrce a čím je rychlejší vývoj, tím více se někteří lidé staví na zadní. Je to možná i můj případ, ale řekněte mi – vážně je přechod na elektromobilitu skvělý nápad v době tak velké nejistoty a energetické krize? Už se objevují články o tom, že je provoz elektromobilu ve srovnání se spalovákem stejně nákladný. Cena elektřiny roste každým dnem a místo toho aby byla i zelenější, tak si lidé radši kupují krby na spalování dřeva než elektrická tepelná čerpadla.

Nehrozí to samé i v oblasti automobilové dopravy? Tedy, že si lidé spíše ponechají a budou co nejdéle udržovat v provozu vozy se spalovacím motorem místo koupě či pronájmu elektromobilu? Když se tak nad tím zamyslím, tak to vlastně asi nehrozí. Politici totiž půjdou výrobcům na ruku a provoz aut na fosilní paliva zkrátka a jednoduše zakážou. Nebo omezí vjezd do měst a některých obcí.

Takže promiňte, ale mám trochu obavy. Pokud jednou odejde můj starý dobrý benzíňák, který prošel během vývoje politickým potřebám downsizingu a jezdil jsem se třemi „hrnky“, tak si budu muset koupit asi kolo a těch 70 kilometrů přes hřebeny hor si hezky každý den pěkně vyšlápnout. Těžko si vydělám miliony na nové auto a jeho provoz. Na nějaký carsharing bude těch peněz potřeba možná ještě víc.

Pěkně jste ten svět „dodrbali“, vážení politici a zelení fanatici. Jestli si myslíte, že když svět omotáme elektrickými kabely a tím planetu zachráníme, tak to asi těžko. Přitom nejde jen o auta. Budou se dál a možná ještě víc ždímat přírodní zdroje a ještě víc odpadu se nakonec bude muset likvidovat. Ekologicky? Kdepak – tržní hospodářství ke svému přežití potřebuje neustálý růst. Stagnace vede ke kolapsu a krizím.

Pokud by se ke každému autu se spalovacím motorem zároveň zakoupilo a vysadilo sto stromů do smíšených lesů, tak by ta planeta byla mnohem vděčnější, zdravější a zelenější. I když je z výšky skutečně modrá. Proč se vůbec rozčiluju. Má to smysl? Nezměním nové trendy. V pořádku. Nicméně mi záleží na tom, jak budou jednou žít moje děti a vnoučata a vůbec další pokolení.

Zatím to moc růžově nevidím. Jen se už těším na to, až se mě jednou v autosalonu zeptají – „přejete si? Tak například tenhle elektromobil má v přepočtu stopadesát koňských sil a dojezd čtyři sta kilometrů!“ – To je určitě super. Mě by však stačil kůň jen jeden, hlavně abych mu nemusel strkat kabel pod ocas a když mu přivezu pytel ovsa, nebude to tak divné, jako když přitáhnu naftovou elektrocentrálu ke chcíplému počítači na čtyřech kolech.

Je zajímavé sledovat ten vývoj. Už jsem to i nakousl. Postupně se snižoval objem motorů. Najednou všechny automobilky vzhledem k povoleným emisím vkládaly do aut litrové tříválce a všichni se tvářili, že jsou hodně Eco. Nevím. Se čtyřválcovým dvoulitrem jsem jezdil se spotřebou 5,2 litru na stovku. Teď s litrovým tříválcem mám spotřebu stejnou. Věřím tomu, že se dá vyrobit spalovací motor, který vypouští minimum škodlivin a měl by přitom solidní výkon.

Co takové elektro? Jasně že je to super. Auto už nemá výfuk. Skutečně? Z elektráren se nekouří? Proč nejde ten proces evoluce ruku v ruce? Tichá a čistá auta můžou být fajn, ale budou alespoň pro mne zajímavá jenom tehdy, pokud se jejich provoz vyplatí. Nejen v daný okamžik, ale i z dlouhodobého hlediska a v širších souvislostech. Pokud bych i zešílel a investoval do elektrického auta, pomůžu tím skutečně přírodě, nebo jen zvýším životní úroveň nějakých „baronů“?

Uvidíme co přinese budoucnost. Nechci jen bezhlavě kritizovat. Možná to celé nebude tak horké a nakonec se snad i ten vývoj posune úplně jiným směrem s příchodem dalších nových technologií a objevů. Přeji automobilovému průmyslu hodně zdaru, mnoho dobrých nápadů a vysoká prodejní čísla. Stejně tak přeji nám všem dobré výdělky a minimální inflaci. Co je však nejdůležitější – žít ve zdraví a světě bez válek! Pojďme to zkusit. Všichni na Zemi …

Radovan Bazger, 21.10.2022

Sdílení:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..