Je čas prázdnin, dětské radosti, výletů a pobytů převážně v přírodě se zaměřením na turistiku, sportovní aktivity, vodní hrátky v moři či řekách nejen českých. Čas uvolnění a relaxace, strávený s rodinou a přáteli. Období, které mnozí z nás považují za nejkrásnější z celého roku. Výdaje a náklady na dovolenou se nedají hodnotit jen přidanou hodnotou. Jde o zážitky a splněné sny, které jsou skutečně k nezaplacení. Někteří však volno tráví poněkud zvláštně.
V tomto duchu se nese celé letní období a cesty za poznáním jistě lákají většinu z nás. Proto se docela divím, když někteří lidé místo pláže, koupaliště, zoologické zahrady, skal, nebo památek v okolí hotelů a kempů navštěvují obchodní centra a často „odkládají“ své ratolesti do dětských koutků mezi plastové koule. Na dvě i více hodin. Nejenom sám mám tuto zkušenost, ale vypráví o tom často zaměstnanci těchto obchodních míst.
Rodinka „užívajíc“ si prázdnin pokračuje ve svém nákupním tažení návštěvou rychlého občerstvení. O tomto skvělém zážitku píší děti ve školních slohových pracech také velmi často. McDovolená a KFCestování je stále oblíbenější a to dokonce natolik, že v těchto jídelnách rodiče s dětmi slaví narozeniny a kdyby to šlo, tak asi i Silvestra, Velikonoce i Halloween. Pak šup do auta a jede se do Hypermarketu zaútočit na pokladny přeplněným vozíkem.
V malých i velkých městech lze vidět ty stejné obličeje několikrát týdně procházet slavobránu ócéčka. Bez ohledu na čas a roční období. Pochopím, že nakoupit je nutnost. Ale považovat nákupní galerie za relaxační centrum a tento životní styl zakotvit v dětských duších mi přijde opravdu poněkud zvrácené i ve všedních dnech a víkendovém rozjímání . Obzvlášť o prázdninách snad lze něco vymyslet. O peníze v tomto případě opravdu nejde…
Není to tak dávno kdy prázdniny byly plné her. Vařící se škodověnkou lidé jezdili k rybníkům, do Tater, Alp i k Baltu nebo Atlantiku. Národ baťůžkářů, který dokázal obdivovat pozemské krásy, přírodní úkazy, který se uměl radovat z cesty motoráčkem s paštikou v ruksaku, stovkou na limču a mapou složenou do kapsy přijal styl komerčního života a tohle je výsledek. Hyperprázdniny po česku.
Je to každého věc, řeknete si. Ano – jde jen o můj postřeh a názor. Krásné dny všem…
Radovan Bazger, 5.7.2014