Setkáváme se s reklamou téměř na každém kroku. Bývá někdy špatná, až trapná, jindy líbivá, veselá, dohání k slzám a dráždí emoce, nutí k zamyšlení, ale především nás přesvědčuje k jediné akci – Kup si to! Proč taky ne. Ono je dobré poznat něco nového. Svět letí kupředu a některé věci nám život vážně zpříjemní, zjednoduší a zlepší.
Sám jsem před lety párkrát využil možnosti inzerovat a koupil jsem si reklamní prostor. Nemám nic proti tomuto způsobu prezentace obchodních či jiných aktivit. Ve slavných devadesátkách, kdy se v naší zemi roztrhl pytel s nabídkou zahraničních firem a značek, nahrával jsem reklamní spoty na magnetickou videopásku. Prostě se mi líbily reklamy od Gillette, Schwarzkopf, Wrigley’s, ale i české Škodovky, mobilních operátorů Oskar, Eurotel a dalších společností. Tedy, nedíval jsem se na to od rána do večera, jen jsem chtěl archivovat to, co mě zaujalo. Dnes už ty VHS kazety ani nemám.
V časech socialismu jsem byl vlastně ještě děcko, ale pamatuju si celkem dost. Po revoluci se život radikálně změnil. V těch divokých letech po „sametu“ jsem akorát dostal občanku a koukal po holkách. Segment reklamy u nás také právě dospíval. Nápaditých a lákavých filmů přibývalo. Člověk i žasl nad tím, co vše je možné lidem říct během desítek vteřin. Fascinován jsem častokrát podlehl a koupil nějakou záležitost. Časem jsem však zjistil, že ne vše je tak super, jak zaznívá v reklamách a jiných obchodních návnadách. Skutečně není mnoho výrobků, které svou kvalitou plní očekávání.
Co se mi ale opravdu nelíbí, to je nevhodné umístění reklamy. Tedy konkrétní upoutávky, která se stává v danou chvíli nemístnou, až urážlivou. Krajně nevhodné jsou například nabídky cestovních kanceláří na pobyt u moře během válečných operací v daném regionu, nebo reklamy na nové auto během reportáže z těžké dopravní nehody. Chápu, že je to práce určitých algoritmů, přesto by byl vhodný zásah rozumu. Tak snad se to časem upraví. Možná pozitivně zasáhne nový fenomén – umělá inteligence. Myslím, že se můžeme těšit na velký upgrade sektoru reklamy nejen obchodní, ale i umělecký.
Sledování a vnímání reklamy bude přímo zážitkem srovnatelným s tím, jaký jsme měli při sledování nových komerčních stanic po pádu socialismu. Přeju lidem, přeju nám všem, aby na ty novoty byly i prachy. Na zaplacení reklamy, i na nákup zboží a služeb. Když už máme ten kapitalismus, tak ať si to se vším všudy užijem!
Ano – žijeme v kapitalismu! Některým lidem to stále nedochází …
Radovan Bazger, 9.5.2023